Sunday, August 30, 2009

KONSEP MANUSIA MENURUT FAKHRUDDIN AL-RAZI

Riwayat Hidup

Sepuluh abad yang lalu, Rayy, merupakan sebuah kota besar berada di daerah JibÉl, Tenggara Teheran. Pada masa itu, Rayy telah banyak melahirkan pemikir Muslim terkenal, diantaranya: AbË Bakr MuÍammad ibn ZakariyyÉ al-RÉzÊ (m. 311 H/923 M), AbdurrahmÉn ibn AbÊ ×Étim al-RÉzÊ (m. 327 H/938 M), AbË al-×usayn AÍmad ibn FÉris ibn ZakariyyÉ al-RÉzÊ (m. 395 H/1004 M), AbË Bakr al-RÉzÊ al-JassÉÎ (m. 370 H), MuÍammad ibn AbÊ Bakr ibn ‘Abdul QÉdir al-RÉzÊ (m. 691H/1291) dan QuÏbuddÊn al-RÉzÊ (m. 766 H) dan FakhruddÊn al-RÉzÊ (m. 606 H/1210). Disebabkan banyaknya pemikir dari Rayy, maka untuk menyebut identitas pemikir yang berasal dari Rayy, tidaklah cukup hanya dengan menyebutkan asal kelahirannya (al-RÉzÊ). Nama lengkap atau julukan perlu disertakan agar identiti pemikir yang dimaksud menjadi jelas. Tokoh yang dimaksud disini adalah MuÍammad ibn ‘Umar al-RÉzÊ al-ÙabrastÉnÊ al-QurashÊ.

Beliau lahir di Rayy, sekarang berada di Teheran, Iran. Beliau lahir pada bulan Ramadhan 544 H bertepatan dengan tahun 1149 M. Disebabkan pengetahuannya sangat luas, maka MuÍammad ibn ‘Umar al-RÉzÊ mendapat berbagai gelaran seperti: Ibn al-KhaÏÊb atau Ibn KhaÏÊb al-Rayy, al-ImÉm, FakhruddÊn dan Shaikh al-IslÉm. Beliau mendapat julukan Ibn al-KhaÏÊb (anaknya da’i) atau Ibn KhaÏÊb al-Rayy (anaknya da’i dari Rayy) kerana ayahnya adalah penceramah ulung di Mesjid Rayy. Beliau dijuluki juga al-ImÉm kerana menguasai uÎËl fiqh dan kalÉm dengan sangat mendalam. Beliau digelar juga sebagai FakhruddÊn al-RÉzÊ (Kebanggaan Agama dari Rayy) kerana kepandaiannya yang sangat mendalam tentang pelbagai disiplin keilmuan menyebabkannya berbeza dengan para tokoh pemikir Muslim yang berasal dari Rayy. Di HerÉt, julukan beliau adalah Shaikh al-IslÉm kerana otoriti keilmuan yang beliau miliki dalam lintas disiplin ilmu seumpama: al-Qur’an, al-HadÊth, tafsÊr, fiqh, uÎËl fiqh, sastra arab, perbandingan agama, falsafah, logik, matematika, fizik, dan perubatan.

Perlu kiranya juga disebutkan bahawa FakhruddÊn al-RÉzÊ hidup sezaman dengan beberapa tokoh intelektual Muslim yang lain. Diantaranya: Ibn Rushd (520/1126-595/1198); Ibn ‘ArabÊ (560/1165-638/1240); SayfuddÊn al-ÓmidÊ (551/1156-631/1233) dan al-SuhrawardÊ (549/-1154-587/1191). Latar Belakang Pendidikan FakhruddÊn al-RÉzÊ mendapatkan pendidikan awal dari ayahnya. Pendidikan tersebut sangat memberi kesan yang mendalam kepada dirinya. Pada masa itu, ÖiyÉ’ al-DÊn ‘Umar, ayah FakhruddÊn al-RÉzÊ adalah seorang tokoh ternama di Rayy. Sepertimana diakui oleh FakhruddÊn al-RÉzÊ sendiri, ayahnya adalah murid dari AbË al-QÉsim SulaimÉn Ibn NÉÎir al-AnÎÉrÊ, murid kepada ImÉm al-×aramayn AbË al-Ma‘ÉlÊ (m. 478/1085), murid kepada AbË IsÍÉq al-IsfarÉ’ÊnÊ (m. 418/1027), murid kepada AbË al-×asan al-BÉhilÊ, murid AbË al-×asan ‘AlÊ Ibn ‘IsmÉ‘Êl al-Ash‘arÊ.

Selain teologi, ayahnya juga menguasai fiqh. Ayahnya adalah murid kepada AbË MuÍammad al-×usan Ibn Mas‘Ëd al-FarrÉ’ al-BaghawÊ (m. 510/1116), murid kepada al-QÉÌÊ ×usain al-MarwazÊ, murid kepada al-QaffÉl al-MarwazÊ (m. 417/1026), murid kepada AbË YazÊd al-MarwazÊ, murid kepada AbË IsÍÉq al-MarwazÊ, murid kepada AbË al-‘AbbÉs Ibn Suraij, murid kepada AbË al-QÉsim al-AnmaÏÊ, murid kepada AbË IbrÉhÊm al-MuzanÊ (m. 264/877), murid Imam al-ShÉfi‘Ê. Pengetahuan FakhruddÊn al-RÉzÊ, tentang teologi dan fiqh, sebagaimana Ia akui sendiri, berasal dan berawal dari ayahnya sendiri. Dalam beberapa karyanya, Ia menggelar ayahnya sebagai al-Shaykh al-WÉlid, al-UstÉdh al-WÉlid dan al-ImÉm al-Sa‘Êd. Ayahnya memiliki pelbagai karya diantaranya GhÉyat al-MarÉm fÊ ‘ilm al-KalÉm (Puncak Kedambaan dalam Teologi). Menurut al-SubkÊ buku tersebut termasuk buku Ahli Sunnah yang paling berharga dan sangat lugas (min anfus kutub ahl al-sunnah wa ashadduhÉ tahqÊqan). Dalam pandangan al-SubkÊ, ayahnya memiliki kefasihan bahasa, hafalan yang kuat, pakar dalam fiqh, uÎËl fiqh, teologi, sufi, ceramah, hadÊth, sastrawan yang prosanya sangat baik, keindahan, kecantikan serta sajak yang memukau dari ucapannya mengingatkan kembali kepada MaqÉmÉt al-×arÊrÊ. Setelah ayahnya meninggal pada tahun 559 H, FakhruddÊn al-RÉzÊ, yang saat itu berusia 15 tahun, merantau ke berbagai daerah. Beliau pertama kali merantau ke SimnÉn dan mendalami fiqh kepada al-KamÉl al-SamnÉni. Beliau kemudian kembali lagi ke Rayy dan berguru kepada MajduddÊn al-JÊlÊ, dalam masalah teologi dan falsafah. Ketika al-JÊlÊ berpindah ke MarÉghah untuk mengajar disana, FakhruddÊn al-RÉzÊ ikut menemani gurunya. Salah seorang teman seperguruannya di MarÉgha adalah ShihÉbuddÊn al-SuhrawardÊ, seorang filosof yang mengenalkan gagasan falsafah iluminasi, sebuah aliran falsafah alternatif terhadap falsafah Aristoteles yang pada saat itu cukup berpengaruh. Di samping memiliki guru yang memang pakar dalam bidangnya, FakhruddÊn al-RÉzÊ sendiri termasuk seorang yang pandai, cerdas dan otodidak. FakhruddÊn al-RÉzÊ mengatakan: “Aku seorang pencinta ilmu, oleh sebab itu aku tetap menulis segala sesuatu dengan tidak memperhatikan kuantiti dan kualitinya baik itu benar atau salah, sedikit ataupun banyak”. (Kuntu rajËlan muÍibban li al-‘ilm fakuntu aktubu fÊ kull shay’in shay’an lÉ aqifu ‘alÉ kammiyyatihi wa kayfiyyatihi sawÉ’un akÉna Íaqqan aw bÉÏilan aw ghaththan aw samÊnan).

Selain itu, FakhruddÊn al-RÉzÊ kemampuan menghafal yang luar biasa. Konon Ia telah menghafal karya al-ShÉmil fi UsËl al-DÊn, karya ImÉm al-×aramain, al-Mu‘tamad karya AbË al-×usain al-BaÎrÊ dan al-MustaÎfÉ karya al-GhazÉlÊ. Setelah menguasai berbagai disiplin keilmuan, FakhruddÊn al-RÉzÊ merantau ke berbagai daerah untuk meluaskan wawasannya. Ia merantau ke Khawarzm dan berdebat disana dengan tokoh-tokoh Muktazilah, yang masa itu sangat berpengaruh di Khawarzm. Selain berdebat dengan tokoh-tokoh Muktazilah, FakhruddÊn al-RÉzÊ juga berdebat dengan teolog Kristen. Dalam perdebatan tersebut, beliau menunjukkan berbagai kesalahan mendasar dalam dogma-dogma Kristiani serta mempertahankan kemurnian ajaran Islam. Perdebatan dengan tokoh-tokoh Muktazilah menyebabkan FakhruddÊn al-RÉzÊ meninggalkan Khawarzm.

Akhirnya, Ia kembali pulang ke Rayy. Pada tahun 580 H/ 1184 M, FakhruddÊn al-RÉzÊ, yang pada masa itu berusia 35 tahun, merantau lagi ke Transoxiana (al-BilÉd mÉ warÉ’a al-nahr) dan menetap kurang lebih dua tahun disana. Perjalanannya ke Transoxiana, Ia tempuh melalui Sarkhes. Di Sarkhes, Ia bertemu dengan AbudrrahmÉn ibn AbdulkarÊm al-SarkhsÊ. seorang dokter. Dalam pertemuan tersebut, FakhruddÊn al-RÉzÊ, yang saat itu juga menguasai ilmu-ilmu perubatan, menerangkan kepada dokter tersebut al-QÉnËn, sebuah magnum opus Ibn SÊnÉ dalam bidang perubatan. Dari Sarkhes, FakhruddÊn al-RÉzÊ menuju BukhÉrÉ. Selanjutnya Ia melanjutkan safari intelektualnya ke Samarqand, Khujand, BanÉkit, Ghaznah dan (Barat) India. Selama dalam perjalanan tersebut, Ia aktif berdialog dan berdebatan dengan para tokoh-tokoh setempat. Di BukhÉrÉ, FakhruddÊn al-RÉzÊ al-RÉzÊ berdialog dengan sejumlah ahli-ahli fiqh dari mazhab ×anafÊ seperti al-RaÌiyy al-NÊsÉbËrÊ dan NËr al-DÊn AÍmad ibn MaÍmËd ibn Bakr al-ØÉbËnÊ. Dari BukhÉrÉ, FakhruddÊn al-RÉzÊ berkunjung ke Ghaznah. Setelah itu, Ia kembali lagi ke BukhÉrÉ dan mengadakan dialog lagi dengan berbagai ahli-ahli fiqh dari mazhab al-HanafÊ. Setelah itu, dari BukhÉrÉ, FakhruddÊn al-RÉzÊ melanjutkan safari intelektualnya menuju Samarqand.

Sebelum kedatangannya ke Samarqand, beberapa karyanya seperti al-MabÉÍiths al-Mashriqiyyah (Penelitian Timur), SharÍ al-IshÉrÉt wa al-TanbÊhÉt (Komentar terhadap Anotasi dan Peringatan) dan MulakhkhaÎ (Sinopsis), sudah beredar disana. Dari Samarqand, FakhruddÊn al-RÉzÊ berkunjung ke GhËr. Disana Ia mendapat perlindungan dari Raja Ghaznah, ShihÉb al-DÊn (m. 602 H) al-GhËrÊ dan saudaranya GhiyÉth al-DÊn. FakhruddÊn al-RÉzÊ berhasil mengubah GhiyÉth al-DÊn, yang meyakini doktrin KarrÉmiyyah yang saat itu sangat dominan di GhËr ke Ahli Sunnah. Usaha FakhruddÊn al-RÉzÊ tersebut membuat pengikut Karramiyyah sangat marah kepadanya. Perbuatan FakhruddÊn al-RÉzÊ yang lain yang membuat pengikut Karraiyyah sangat marah adalah ketika FakhruddÊn al-RÉzÊ mengkritik tokoh mereka, Ibn Qudwah, di depan publik. AmÊr al-DÊn, sepupu sekaligus menantu dari GhiyÉth al-DÊn, menolong Ibn Qudwah dan selanjutnya mengusir FakhruddÊn al-RÉzi.

Akhirnya, Ia terusir dari GhËr. Akhirnya, FakhruddÊn al-RÉzÊ kembali ke HerÉt. Disana Ia mendapat perlindungan dari Sultan KhurÉsÉn ‘AlÉ’ al-DÊn Khawarazamshah Tukush (m. 596 H). Ia menjadi pengajar kepada anak sultan. Ketika pangeran tersebut mewarisi tahta pada tahun 596 H, FakhruddÊn al-RÉzÊ, mendapatkan kondisi dirinya lebih baik. Disebutkan bahawa ketika berada di Herat, lebih dari 300 orang murid dan pengikutnya menemaninya ketika Ia berpindah dari satu tempat ke tempat lain. Ia menetap di Herat sehingga akhir hayatnya. Ia meninggal di desa MuzdÉkhÉn, Herat, pada tahun 606 H/Maret 1210, pada usianya yang ke 62 tahun. Sekalipun jasadnya telah dikubur, pemikiran-pemikirannya masih terus dikenang. Ibn AthÊr (555/1160-626-28/1228-31), seorang sejarawan Muslim terkemuka, yang hidup sezaman dengan FakhruddÊn al-RÉzÊ, berpendapat bahawa beliau adalah seorang ahli fiqh dari mazhab ShÉfi‘Ê, penulis karya-karya terkenal di dalam fiqh, usËl–al-fiqh dan lain-lain, dan beliau adalah tokoh dunia pada zamannya.

Seorang sejarawan Muslim lainnya, Ibn KhallikÉn (608/1211-681/1282) berpendapat bahawa setiap karya FakhruddÊn al-RÉzÊ memuaskan dan karya-karyanya tersebar di berbagai negara, dan karya-karyanya tersebut memberi kebahagiaan yang mendalam, masyarakat mengkaji karya-karyanya serta menolak buku-buku sebelumnya. Beliau adalah orang pertama yang mengenalkan susunan yang sistematis dalam karya-karyanya, yang sebelumnya belum seorangpun pernah melakukannya. Ia berceramah dengan sangat mengesankan, baik dalam bahasa Arab ataupun Persia, perasaan yang hinggap ketika sedang berceramah menyebabkannya menangis. Jika beliau menggelar acara-acara diskusi di kota HerÉt, maka para cendekiawan dan tokoh akan menghadiri acaranya. Mereka bertanya mengenai berbagai persoalan dan mendengar darinya jawaban-jawaban spektakular.

Disebabkan usahanya, banyak dari kalangan Karramiyyah dan kalangan lain yang kembali kepada mazhab ahli Sunnah. Di HerÉt, Ia digelar Shaykh al-IslÉm. Senada dengan pujian diatas, al-SubkÊ (727-771 H) berkomentar bahawa FakhruddÊn al-RÉzÊ adalah seorang pakar teologi, yang berpengetahuan luas dengan menguasai lintas disiplin ilmu. Pujian yang diberikan oleh para cendekiawan Muslim tersebut memang wajar diterima oleh FakhruddÊn al-RÉzÊ. Ini disebabkan beliau memang seorang ulama berwibawa yang menguasai lintas disiplin ilmu. Ia seorang filosof, teolog, pakar logika, matematika, fisika, perubatan, sastra Arab, fiqh, uÎËl al-fiqh, tafsir, sejarah dan perbandingan agama. Sekalipun puluhan karyanya telah diterbitkan, namun sehingga kini, masih banyak karyanya dalam bentuk manuskrip. Bahkan bukan itu saja, masih banyak lagi karya-karyanya yang sehingga kini keberadaannya masih belum diketahui. Tulisan di bawah ini selanjutnya akan mengungkap secara ringkas beberapa aspek pemikiran FakhruddÊn al-RÉzÊ dalam al-Qur’an, uÎËl al-fiqh, kalam dan falsafah.

Seorang Pakar Ilmu Kalam dan Filosof Selain pakar dalam bidang tafsir, fiqh dan uÎËl al-fiqh, FakhruddÊn al-Razi juga pakar dalam bidang teologi dan falsafah. Karyanya dalam masalah-msalah teologis dan filosofis sangat banyak. Dalam teologi misalnya, Ia menulis al-Arba‘Ën fi UÎËl al-DÊn; AsÉs al-TaqdÊs fÊ ‘Ilm al-KalÉm; al-KhamsËn fi UsËl al-DÊn; al-Ma‘Élim fi Usul al-DÊn; al-KamÉliyah fÊ ×aqÉ’iq al-IlÉhiyyah; al-Jabr wa al-Qadr (Al-QaÌÉ’ wa al-Qadr); NihÉyat al-‘UqËl fÊ DirÉyat al-UÎËl; SharÍ AsmÉ’ AllÉh al-×usnÉ aw lawÉmi‘ al-BayyinÉt. Selain itu, masih banyak lagi karyanya dalam teologi yang masih dalam bentuk manuskrip seperti; Al-Jawhar al-Fard; ×udËth al-‘Ólam; Al-IshÉrah fÊ ‘Ilm al-KalÉm; Al-Zubdah fÊ ‘Ilm al-KalÉm; Al-Khalq wa al-Ba‘th; ‘IÎmat al-AnbiyÉ’ dan lain-lain. Selain karya yang telah disebutkan, ada beberapa karyanya dalam bidang teologi yang telah hilang seperti TaÍÎÊl al-×aq- fÊ TafÎÊl al-Farq dan lain-lainnya.

Karya FakhruddÊn al-RÉzÊ dalam bidang falsafah juga banyak. Diantaranya: al-MaÏÉlib al-‘Óliyah (9 Jilid); al-MabÉhith al-Mashriqiyyah (2 Jilid); SharÍ al-IshÉrÉt wa al-TanbÊhÉt; SharÍ ‘UyËn al-×ikmah; LubÉb al-IshÉrÉt; MuÍaÎÎal AfkÉr al-MutaqaddimÊn wa al-MutaakkhirÊn. Selain itu, masih banyak lagi yang masih dalam bentuk manuskrip seperti Ta‘jÊz al-FalÉsifah (ditulis dalam bahasa Persia); al-MulakhkhaÎ fi al-×ikmah wa al-ManÏiq; al-ManÏiq al-KabÊr; al-Óyat al-BayyinÉt fi al-ManÏiq (al-ÎaghÊr); al-Óyat al-BayyinÉt fi al-ManÏiq (al-kabÊr); MasÉ’il al-×udËd (fÊ al-manÏiq) dan lain-lain. Seorang Pakar Psikologi Adapun buku-buku penting yang berhubungkait dengan psikologi adalah: Kitab al-Nafs wa al-Ruh wa Syarh Quwahuma, ditahqiq oleh Muhammad Saghir Hasan al-Ma’shumi, Islamad, Lembaga Kajian Islam, 1978. Di dalam kata pengantar buku tersebut, Fakhruddin al-Razi, Mengatakan, “Sesungguhnya buku ini berbicara tentang ilmu akhlak yang disusun berdasarkan metode al-burhan bukan dengan metode bahasa yang memuaskan.”

Di dalam buku itu, penulis memaparkan daya-daya jiwa dan terapi jiwa terhadap sifat-sifat yang tercela. Kemudian beliau juga memiliki kitab al-Matalib al-`Aliyah min al-`Ilm al-Ilahi, juz 7 dari buku Fi al-Arwah al-`Aliyah wa al-Safilah (al-Nafs), Beirut: Dar al-Kitab al-`Arabi, 1978. Lalu beliau juga menulis buku al-Farasah, Daliluka ila Ma`rifat Akhlaq al-Nafs wa Thaba`ihim wa ka’annahum Kitab Maftuh, ditahqiq dan diberi komen oleh Mustafa Asyura, Kaherah: Maktabah al-Quran, 1987. Menurut Fakhruddin al-Razi, jiwa ditakrifkan sebagai suatu substansi yang berbeza dengan tubuh badan, terpisah secara esensial dan bergantung dengannya secara pengaturan dan instruksi. Anggota tubuh badan merupakan perangkat dan alat bagi jiwa. Seumpama tukang kayu mengerjakan perlbagai pekerjaan dengan perantara berbagai alat, maka demikian pula jiwa, ia melihat dengan mata, mendengar dengan telinga, berfikir dengan otak dan bertindak dengan hati.

Oleh itu, semua anggota tubuh badan merupakan alat bagi jiwa. Manusia menurut Fakhruddin al-Razi Berbicara tentang manusia tidak terlepas daripada beberapa aspek, salah satu diantaranya adalah aspek jiwa kerana ia merupakan faktor penting yang dapat mempengaruhi seluruh anggota tubuh badan. Fakhruddin tidak mengungkapkan hal baru tentang jiwa, tetapi dia mendasarkan pendapatnya terntang jiwa dari Ibn Sina. Di berpendapat bahawa jiwa memiliki tiga macam daya, iaitu daya tumbuh-tumbuhan, daya haiwan, dan daya insani. Fakhruddin al-Razi, membahagi daya jiwa menjadi tiga bahagian iaitu; 1. Daya Tumbuh-tumbuhan Bermaksud, Allah telah memberikaan daya generative yang memiliki fungsi untuk berkembang biak di dalam tubuh manusia iaitu dengan memberikan daya nutrisi yang dapat mengubah bahan makanan menjadi materi atau suatu bahan yang boleh member nutrisi atau vitamin ke dalam tubuh yang lain. 2. Daya Haiwani Daya Haiwani terbahagi dua iaitu, daya penggerakan dan daya persepsi. Daya Pergerakan adalah, bersifat menggerakan langsung memicu. Yang mana daya yang ada di dalam otot.

Sedangkan daya pemicu untukn di sampaikan dalam pergerakan dan memiliki beberapa prasayat, di antaranya adanya ke inginan yang kuat atau rsa kerinduan yang mendalam. Atau di sebut juga emosi. Daya Persepsi adalah, ianya bersifat nyata, seperti panca indera lahir, dan dapat pula bersifat nyata, iaitu panca indera batin dan bias bersifat aktif. 3. Daya Insane Iaitu memiliki dua daya iaitu; daya teoritis dan daya praktis. Daya teoritis adalah, akal teoritis dan ianya di bagi menjadi 4 bahagian iaitu; a. Akal potensial adalah akal hayulani iaitu jiwa anak yang bebas dari semua pengetahuan dan informasi, akan tetapi ianya siap menerima informasi. b. Akal property atau bilmalakah iaitu, di bagi lagi menjadi 2 bahagian iaitu; ilmu badihiyah dan ilmu kasbiyah. Ilmu kasbiyah adalah, karena belajar yang berarti melalui proses penyusunan ilmu- ilmu yang berdasarkan kesimpulan, akan tetapi ianya terkadang mendapatkan kesusahan dan juga kemudahan dalam proses penyusunan ilmu- ilmu tersebut.

Dan kesusahan itu terkadang sampai tahap sama sekali tidak mengerti apa-apa atau seperti orang yang bodoh.tetapi sebaliknya jika mudah, maka mudah sekali dan cepat di mengerti. Ilmu badihiyah adalah, ilmu terberi yang mana seperti orang- orang yang memiliki kesempurnaan seperti di kalangan para nabi yang agung dan para hikmah yang sempurna.dan di kalangan sufi di sebut juga ilmu ladunni. Dalam alquran Allah swt berfirman, yang bermaksud: “Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi saleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan.” c. Akal aktual adalah, proses memperolehi ilmu yang di pelajari dengan cara seutuhnya dan semurna, tetapi ilmu tersebut tidak hadir di akalnya.ia dapat menghadirkannya kapan saja tanpa bersusah payah. d. Akal mustafadad adalah, jika ilmu hadir secara actual dengan secara utuh, sempurna, dan tepat itulah yang di sebut dengan akal mustafadad.

Teori pengetahuan manusia menurut Fakhruddin al-Razi adalah, “sesungguhnya jiwa pada awalnya diciptakan dalam keadaan bebas dari pengetahuan tentang banyak hal, lalu ia di beri pengetahuan oleh panca indera, baik dari faktor dalaman dan luaran, sehingga jika jiwa merasakan adanya objek inderawi dengan perantara alat-alat indera tersebut, maka maka jiwa akan menyadari berbagai kebersamaan antara dirinya dan berbagai hal yang berbeda. Hingga disini boleh diambil kesimpulan, bahawasanya manusia mendapatkan pengetahuan dengan objek- objek yang logik dan bersifat badihiyah iaitu melalui jalur indera. Maka barang siapa yang kehilangan indera maka ianya kehilangan ilmu.

Yang mempunyai maksud, indera adalah dasar pengetahuan, akan tetapi ianya juga mengakui adanya kemungkinan memperolehinya melalui jalur tanpa indera dan juga proses belajar serta usaha mencari. Di sebut juga ilmu ladunni menurut sufi. Beberapa Peringkat Jiwa Manusia Sifat dasar jiwa itu adalah al–Nufus, iaitu jiwa manusia yang berbeza dalam perwatakan. Sebahagian yang mulia bersifat Ilahi, sebahagian lagi bersifat buruk dan terkutuk: sebahagian ada yang lembut dan sebahagian ada yang despotik (lalim). Sebahagian tidak menyukai persatuan atau pertubuhan dan sebahagian lagi memiliki keinginan untuk memerintah dan mencapai kedudukan. Mereka tidak pernah menyimpang daripada wataknya. Tetapi dengan latihan dan perhatian, mereka dapat mengubah perilaku-perilaku dan kebiasaan mereka. “Jiwa-jiwa manusia yang berakal adalah berbeza-beza dari segi isi dan perlakuan. Sebahagian bersifat Ilahi , bebas dan terhormat; sebahagian peringkat bersifat buruk dan terkutuk; sebahagian ada yang rendah, gelap dan hina, sebahagian pemurah, sebahagian keras hati dan kurang cinta hal-hal yang bersifat jasmani atau dalaman, kurang cenderung kepada nya dan sebahagian mencintai kepimpinan dan kedudukan yang tinggi. Dan barang siapa yang mempertimbangkan hal-ehwal yang berkenaan dengan manusia tahulah ia bahawa masalah yang demikian. Dan setelah kita perhatikan hal-ehwal ini sungguh lazim dengan keadaan jiwa.

Dan sekiranya orang-orang yang memperhatikan hal- ehwal dirinya, tahulah ia bahawa dirinya tersedia metode yang tertentu dan jelas menuju keinginan, kebencian, dan perhatian yang merubah jiwa daripada segala keadaannya semula dan metode-metodenya, sedangkan pengaruh latihan-latihan hanya memperlemahkan akhlak, hingga tidak menguasai manusia, dan mustahil baginya berpindah dari satu sifat ke sifat yang lain sesuai dengan sabda Nabi s.a.w: “Manusia itu bagaikan barang tambang emas dan perak.” Dan “Ruh-ruh itu ibarat pasukan yang terorganisasi.” Sifat dasar jiwa ini terbahagi kepada tiga jenis iaitu kedudukan yang tertinggi, kedua kedudukan pertengahan dan terakhir kedudukan yang dimiliki orang-orang yang hanya pedulika hal duniawi.

Pertama, yang tertinggi, iaitu kedudukan jiwa yang sangat mengambil berat kepada dunia Ilahiyah, iaitu mereka ini merupakan golongan yang beriman , di mana mereka sentiasa mencari keredhaan daripada Allah. Seperti dalam firman Allah: “ Orang–orang paling dahulu beriman, merekalah yang paling dulu (masuk syurga) .

Mereka itulah orang-orang yang didekatkan ( kepada Allah). Kedua, yang pertengahan, iaitu jiwa-jiwa yang sangat pedulikan hal duniawi yang rendah dan lebih tinggi. Kadangkala, mereka maju ke atas menuju dunia yang lebih tinggi dengan ketuhanan , dan kadangkala turun darjatnya hingga ke tingkat dunia yang lebih rendah, demi memenuhi hasrat urusan dunia dan memanfaatkan kekuasaan atasnya. Mereka adalah orang-orang yang adil( golongan kanan dari sisi Allah ) dan tetap dalam pendirian. Ketiga, kedudukan ini dimiliki oleh orang-orang yang hanya peduli pada dunia yang lebih rendah serta sibuk dengan mencari kenikmatan duniawi. Mereka adalah orang-orang yang berpura-pura( golongan kiri dari sisi Allah) dan melampaui batas hokum (menentang prinsip-prinsip moral).

Kesimpulannya, pengetahuan Allah yang membawa kepada jalan yang berdekatan dengan jiwa-jiwa adalah ilmu pengetahuan tentang latihan-latihan spiritual dan displin serta pengetahuan yang membawa ke jalan yang benar, iatu ajaran agama Islam dan pelaksanaannya. Beberapa Bukti Perbezaan Jiwa dengan Tubuh Pendapat Pertama: Al-Quran menyatakan bahawa objek seperti manusia tertentu mampu mempertahankan kerosakkan (kematian) tubuh tertentu, mengalami, menguasai , memahami Allah yang Maha Agung ketika menerangkan para syahid seperti dalam firman Allah: “Janganlah engkau mengira bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah(syuhada) itu mati, bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan memperolehi rezeki. Mereka dalam keadaan gembira disebabkan kurnian Allah berikan-Nya kepada mereka.” Pernyataan di atas menerangkan bahawa objek yang menunjukkan seperti “ seorang manusia” tetap hidup setelah kematian, tubuh merasakan penderitaan dan kesenangan. Hal ini secara khusus menyatakan tubuh tidak hidup setelah kematian, telah diketahui dengan jelas.

Pendapat Kedua: Firman Allah swt: “keluarkanlah nyawa-mu”. Adalah jelas sejauh jiwa ( nyawa) dibezakan daripada tubuh badan yang kadangkala berhubungan ataupun tidak. Allah berfirman lagi: “Hai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya! Ayat ini menyatakan bahawa jiwa tidak mati, bersama dengan kematian tubuh. Lebih tepat lagi, ia kembali dari tubuh menuju dunia yang penuh rahmat dan benar. Mengenai ungkapan “ kembali kepada Allah kerana kematian” , hal ini banyak diungkapkan dalam kitab suci al- Quran di banyak tempat. Semua ini menyatakan bahawa sesuatu yang membentuk manusia pada hakikatnya tidak mati bersama dengan kematian tubuh, lebih tepat lagi ia kembali dari duniawi menuju ke dunia yang selanjutnya(alam abadi).

Semua ini menjelaskan bahawa “manusia” adalah sesuatu yang berbeza dari tubuh. Pendapat yang ketiga : Allah Maha Agung , telah menjelaskan peringkat penciptaan manusia dan berfirman, “ Dan sungguh Kami telah menciptakan manusia dari suatu (berasal) dari tanah. Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani ( yang disimpan ) dalam tempat yang kukuh dan terpelihara (rahim). Kemudian Kami jadikan air mani segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, lalu segumpal daging itu Kami jadikan tulang-tulang, maka

Kami liputi tulang-tulang itu dengan daging, kemudian Kami jadikan ia makhluk yang( berbentuk ) lain.” Allah telah menyatakan bahawa ruh yang membangkitkan, Allah berfirman “kemudian Kami jadikan ia makhluk yang (berbentuk) lain”. Ini menjelaskan bahawa apa yang berkaitan dengan peniupan ruh, merupakan sebuah jenis lain yang berbeza dari perubahan-perubahan sebelumnya . Pendapat Keempat: Bahawa Allah telah membezakan dunia ruh dari duni tubuh atau badan, dan kemudian membezakan kekuasaan (perintah) kerana hal ini. Seterusnya Allah menjelaskan dalam suatu ayat yang berbeza bahawa ruh termasuk urusan Tuhan, dan bukannya termasuk dunia penciptaan, ( min’ alamil Khalaq) . “ Dan mereka bertanya kepadamu tentang ruh. Katakanlah , ‘Ruh itu termasuk urusan Tuhan-Ku” Pendapat kelima: Allah berfirman, “ Maka apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan telah meniupkan ke dalamnya ruh-Ku.” Allah telah membezakan antara penyempurnaan kejadiannya dan peniupan ruh. Kerana “ penyempurnaan “ itu menyatakan bahagian-bahagian anggota tubuh dan sikap tidak berlebihan(seimbang) terhadap sifat dan susunan . Ruh adalah

Sesutu yang mulia , tidak termasuk jenis tubuh. Pendapat keenam: Firman Allah swt: “ Dan jiwa serta penyempurnaannya( ciptaannya) , maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan dan ketakwaannya” Ini jelas berkaitan dengan keadaan jiwa kerana peniupan menyatakan kesempurnaan , dan perbuatan buruk. Ayat ini menjelaskan bahawa manusia itu diberi ciri dengan persepsi dan aksi sekalipun, juga bukan merupakan sebuah anggota tubuh tertentu yang digolongkan dengan seluruh perwatakan. Pendapat ketujuh : Allah berfirman,. “ Dan janganlah engkau menjadi orang-orang yang lupa kepada Allah, oleh kerana itu Dia menyebabkan mereka lupa kepada diri ( ruh) mereka”. Sekarang dudah jelas bahawa tidak seorang pun manusia yang berakal melupakan bentuk tubuh tertentunya yang diteliti dan tubuh tertentu yang mempunyai daya tanggapan ini. Hal ini menunjukkan bahawa jiwa(ruh) yang dilupakan seseorang kerana perbuatan buruknya adalah sesuatu yang lain dari tubuh.

Penutup
Dari penjelasan tersebut di atas boleh diambil kesimpulan bahawa Fakhruddin al-Razi mempunyai pendapat yang sangat asas di dalam menjelaskan konsep manusia. Iaitu sesungguhnya manusia pada asal-usul kondisinya disibukkan dengan ma’rifatullah, kepatuhannya untuk mentaati Allah, dan bersungguh-sungguh di dalam mencintainya akan mendekatkan dirinya kepada kekekalan di dalam kebahagiaan hati. Kesibukan manusia untuk memenuhi berbagai kenikmatan fisik dan keindahan inderawi malah akan menghalanginya untuk memperolehi kebahagiaan hakiki itu.

No comments:

Post a Comment